Azan Subuh di Mekah

Terbang ke Saudi sekejap bulan Januari lepas, menaiki kelas pertama Malaysia Airlines, dan dari JED terus menaiki van ke depan Masjidil Haram, lalu sempat subuh di sana.

Ingat hari tu boleh repeat lagi trip macam ni, tapi sejurus selepas trip itu Coronavirus mula menular dan peluang terus tertutup untuk pergi sekali lagi. I guess memang nasib aku baik waktu tu dapat pergi.

One of the advantages of being wealthy, trip-trip macam ini boleh dibuat secara spontan, tak perlu perancangan lama. Contohnya aku pergi London berkali-kali dalam setahun.

Mula-mula aku anggap pergi Mekah juga macam tu, tapi bila aku baca komen-komen follower, aku tersedar bahawa untuk sampai ke Mekah itu sekalipun bukan satu pilihan yang kita sendiri buat, tetapi disebabkan terpanggil oleh Tuhan, dan hanya boleh menjadi realiti kalau Tuhan benarkan ia terjadi.

Dan sekarang bila aku tak dapat pergi lagi kerana wabak Coronavirus, walaupun aku boleh bayar tiket, aku lebih bersyukur yang peluang itu aku sempat dapat waktu ia terbuka dulu.

2 thoughts on “Azan Subuh di Mekah”

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s